söndag 28 februari 2010

Kul med "Anita-sök"!

Det är alltid lika kul att träna sök hos Anita..... Tala om att "think outside the box"! De här fåren har ingen aning om vad som komma skall... Vi ska annektera deras hage för att köra sök i!

Neo har hittat en figurant och kommer in med rullen.... Fåren står runt hörnet och undrar vad som står på i deras hus....

Påvis! Fåren tittar förundrat på....


Så här ser det ut när en boxer ska markera figg.... :-)
Heinz fick verkligen öva på distraktion i hagen med fårskit överallt på backen, en löptik som tränat alldeles innan honom och ett antal fårskallar (jag menar den riktiga, fyrbenta sorten) som står och tittar på - men han gick KANON! Struntade i allt och bara jobbade på för att hitta sina figgar! Jättekul att se!

Heinz har hittat figg i ett av fårhusen och nu kommer han ut för att visa matte vilken fin grej han har fått!
Inne i ett av fårhusen. Eva låg gömd längs väggen, bakom höet, bakom gallergrindarna.


Vi grävde också en snögrotta för att låta hundarna leta figge i snön.... Här är det jag som krupit in för att ligga figge åt Xcapah.

Heinz hade inga problem med att hitta sin figge nedgrävd i snön!

Heinz på väg in i snögrottan (när själva söket pågick var ingången täckt, förstås!).

Sedan var vi även uppe på höloftet och körde (mycket skönt med tanke på att det regnade (!) under eftermiddagen)..... Ovan har Heinz hittat en figge som ligger nedpackad bland balarna.


Vem vet - det kan ju ligga en uppe oxå! Bäst att klättra upp och kolla........

Ytterligare en figge lokaliserad i en högrotta mitt på golvet. Denna lega var den svåraste för honom, då vittringen tycktes dels sippra ut och lägga sig längs väggarna och dels vara väldigt svag och blandade sig med våra egna vittringar (vi som stod bredvid), så det tog ett tag för honom att klura ut var figgen var..... Men det blir en perfekt erfarenhet!

Vi hade även höga figgar (som vi tog längs med kortändan, då snön i omgångar rasade från taket på längsändan.....). Ovan är det Neo som hittat sin figge.

Här är det jag som figgar och har precis kastat ut lösrullen till Xcapah. Hon blev dock så konfunderat över sin första höga figge att hon var tvungen att sitta och fundera ett tag innan hon fattade att jag var verkligen en figge.... På riktigt! :-)

Xcapah hittar en figge upp på höloftet.... Hon är så himla duktig - trots att hon inte kört sök särskilt länge så letar hon verkligen vittring och sorterar ut den bättre än en del hundar som kört sök längre än henne.........


Humlan fick också en hög figge (mig) som hon klurade ut bra!
Summa summarum: två (fredag och lördag) väldigt bra sökdagar med mycket miljöträning och fokus på vittring......
Idag (söndag) skulle jag egentligen ha kört räddningssök med räddningsgruppen, men när jag körde hem från Anita igår kväll så hade regnet övergått till snö och vägarna var såphala. Jag t o m slirade fast jag körde rakt fram på en landsväg..... Så jag ringde till Ulla-Britt och sade att beroende på väglaget nästa morgon så kanske jag inte kommer..... Och sedan fick jag ett sms om att träningen blivit inställd, så då får det bli en hemmadag idag istället. Det finns att göra här hemma med, så det blir nog bra....
Har precis varit ute och gått en sväng med Axa och Heinz (och låtit Heinz pulsa i blötsnö tills han blev riktigt flåsig) och nu är det dammsugning och tvätt som gäller - tråkigt men ack så nödvändigt....
Axa har rykt ihop med sin kombatant Grisen igen, men om det tänker jag berätta mer om en annan gång! :-D

5 kommentarer:

Skogsmor sa...

Vilken jobbig lördag! Men kul för er, förstår jag:-)
Den söta Xcapah såg verkligen härlig ut där hon sitter och kollar begrundande på dig:-)))))

Unknown sa...

Jättefina bilder på min lilla Xcapah och alla andra hundarna från helgen!! Hoppas resan gick bra ner till Falköping. Vi hade ytterligare en kanondag i dag, lille Neo var med på kollo medans matte var på möte!

Jenny sa...

Jessica: Träningen på söndagen blev inställd så jag slapp ut och åka på de glashala vägarna....

Anita sa...

Det var jättekul, att träna/kurs denna helg, det blir ju mycket, men nyttigt.
Så superfina bilder, du är verkligen duktig "med din kamera". Den måste du ha med dig fler gånger. Jag kommer att vara lat denna gång och länka till din sida om kursen. Tog en del bilder idag, som jag lägger som bildspel på min hemsida.

marie sa...

Härliga bilder och fin sida du har!
Neo fick en träningsdag utan matte hos Anita på söndagen. Gick fin fint men vem trodde annat...
Du har ju en jättetrevlig hund och han kommer bli en riktigt bra räddningshund!
Må gott
Marie O Neo